Tuotesijoittelua. Tämä joulukortti 1940-luvulta sisältää julkeaa ja pöyristyttävän ilmeistä tuotesijoittelua. Katsokaa nyt, mistä tuo tontun eväskahvi on kaadettu. Punainen Airamin termospullohan se siinä näkyy, tuotemerkki katsojaan päin vielä käännettynä. En ihan saa selvää, mutta mikä mahtaa tuo kahvikupin kuvio olla. Varmaan sekin joku Arabian mallistoa 40-luvulta! Hui. Ja niinkuin olen luullut, että tämä tavarahapatus on vasta meidän (?) aikamme vitsaus. Ehei.
Ei ihme, että tonttu ilveilee kuvassa noin julkeasti! Mitähän vastikkeita se on saanut mainostaessaan arabiaa ja airamia? Onko jouluaattona uusi kahviserviisi paketissa, vai löytyykö pukinkontista kätevä termosmuki omalla nimellä? Kyllä se on niin, että enää en usko tonttujenkaan vilpittömyyteen!
Ja sitten toisaalta; kaikki nämä vuosikymmenet juuri nuo kaksi tuotemerkkiä ovat pysyneet tuotteissa, ennustaneet laatua, kestävyyttä ja kotimaisuutta. Kaikki kunnia tontun valinnoille!
Airam perustettiin vuonna 1921 nimellä Suomen Sähkölampputehdas Oy. Yhtiön osakkaiksi tulivat 1931 Oy Strömberg Ab, Suomen Kaapelitehdas Oy ja Pohjoismainen Sähkö Oy. Vuonna 1938 yhtiön nimi muutettiin Oy Airam Ab:ksi.
Tuotesijoittelua.
Tuotesijoittelu on direktiivien mukaan pääsääntöisesti kielletty. Poikkeuksia ovat esimerkiksi elokuvat ja televisiosarjat.
Tuotesijoittelu eli tuotteiden mainosmainen vastikkeellinen sijoittaminen televisio-ohjelmiin tai elokuviin on saamassa yhtenäiset säännökset Euroopan unionin alueella. Tällä hetkellä joissakin maissa kuten Suomessa tuotesijoittelu sallitaan varsin laajasti, kun taas toisissa maissa se on vain rajoitetusti sallittua. Piilomainonta sen sijaan on Suomessa kiellettyä televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain nojalla.
Euroopan parlamentti hyväksyi äskettäin yhteispäätösmenettelyn ensimmäisessä käsittelyssä komission ehdotuksen, jolla muutetaan televisio ilman rajoja -direktiiviä. Parlamentti teki ehdotukseen useita tarkistuksia, mutta pääpiirteissään se vastaa tuotesijoittelun osalta alkuperäistä ehdotusta.
Tuotesijoittelusta vastike
Käsitykset
siitä, mitä tuotesijoittelulla tarkkaan ottaen tarkoitetaan,
vaihtelevat. Rajanveto saattaakin välillä olla vaikeaa. Yleisesti
tuotesijoittelulla tarkoitetaan tuotteiden mainosmaista, vastikkeellista
sijoittamista esimerkiksi televisio-ohjelmiin tai elokuviin. Sen sijaan
tuotteiden tunnusmerkkien mainitseminen esimerkiksi romaanissa ei ole
tuotesijoittelua.
https://iprinfo.fi/artikkeli/tuotesijoittelun_pelisaannot_muuttuvat/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti